https://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/issue/feedInterdisciplinary Journal of Yagya Research2025-06-19T14:53:43+00:00Executive Editorijyr@dsvv.ac.inOpen Journal SystemsInterdisciplinary Journal of Yagya Researchhttps://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/139योगाग्नि एवं यज्ञाग्नि: एक विवेचनात्मक अध्ययन 2025-06-19T14:53:39+00:00Madhuijyr@dsvv.ac.in<p>भारतीय संस्कृति के प्राचीन ग्रंथ ऋग्वेद का आरंभ अग्नि की स्तुति के साथ ही हुआ है। इस उच्चस्तरीय ऊर्जा को वेदों में यज्ञ के तत्वदर्शन में यज्ञाग्नि के रूप में, तथा योग शास्त्रों में योगाग्नि के रूप में दर्शाया गया है। योगाग्नि एवं यज्ञाग्नि की परिभाषा एक समग्र चिंतन है, परंतु एक स्थान पर इनका वर्णन नहीं मिलता, जिससे यह विषय गंभीर अध्ययन एवं पर्यवेक्षण की माँग करता है। योगाग्नि उच्चस्तरीय ऊर्जा है, जो उच्चस्तरीय योग साधनाओं से प्राप्त की जा सकती है। आत्मा का परमात्मा से मिलन जिस ऊर्जा को जन्म देता है वह योगाग्नि है। यज्ञाग्नि एक उच्चस्तरीय ऊर्जा है, जो अन्तः के सुप्त सामर्थ्यों को जगाने में उपयुक्त होती है। यज्ञ की अग्नि यज्ञाग्नि का स्वरूप धारण करती है, जो अन्तर्यज्ञ एवं बहिर्यज्ञ दोनों का प्रयोजन सिद्ध करती है। जो चेतना को प्रभावित करे उसे यज्ञाग्नि कहते हैं। कुण्डलिनी को प्राणाग्नि या योगाग्नि कहा गया है। जो ब्रह्मांड में है, वही पिंड में भी है। मेरुदंड के आश्रय पर मूलाधार और सहस्रार के मध्य बहने वाली ऊर्जा ही कुण्डलिनी है। कुण्डलिनी साधना ही वह सुगम और सहज मार्ग है, जिसके माध्यम से समष्टिगत प्राण से स्वयं को ऊर्जावान, प्रकाशवान बनाया जा सकता है। अग्नि (यज्ञाग्नि) और प्राणवायु के आघात से प्रसुप्त कुण्डलिनी जाग्रत होती है, जिससे सहस्रार तक का वेधन संभव होता है और मोक्ष प्राप्त होता है। भारतीय विचारधारा में कुण्डलिनी को पिंड तक सीमित न कर ब्रह्मांड तक पाँच आयामों में व्यक्त किया गया है। उसकी व्याख्या पाँच नामों से की जाती है — प्राणविद्युत, जीवनीशक्ति, योगाग्नि, अन्तःऊर्जा, ब्रह्मज्योति। कुण्डलिनी का तीसरा नाम है योगाग्नि, जिसे तपश्चर्या के आधार पर प्रयत्नपूर्वक प्रकट किया जाता है। त्रिपदा गायत्री की ऊर्जा — कालाग्नि, प्राणाग्नि, योगाग्नि के रूप में — तथा कुण्डलिनी की ब्रह्म ऊर्जा के साथ अभिव्यक्ति प्रस्तुत शोध में प्रस्तुत है। योगाग्नि और यज्ञाग्नि की उच्चस्तरीय ऊर्जा को भी तीन आयामों में समझने हेतु पिण्ड-ब्रह्माण्ड की ऊर्जा के परिप्रेक्ष्य में तुलनात्मक सन्दर्भ दिया गया है। यज्ञाग्नि एवं योगाग्नि एक ही उच्चस्तरीय ऊर्जा को इंगित करते हैं। योग साधनाओं द्वारा अथवा यज्ञ अनुष्ठानों द्वारा यज्ञाग्नि–योगाग्नि की पिंड से परे ब्रह्माण्ड ऊर्जा के परिप्रेक्ष्य में प्रतिष्ठापना हो जाती है। </p> <p>The ancient Indian scripture Rigveda begins with the praise of fire (Agni). This supreme form of energy is portrayed in the Vedas as Yagya Agni (sacrificial fire) and in Yogic texts as Yoga Agni (yogic fire). The definitions of Yoga Agni and Yagya Agni represent a comprehensive philosophical contemplation; however, their descriptions are not found in a single place, making this subject one that demands serious study and observation.</p> <p>Yoga Agni is a higher form of energy that can be attained through advanced yogic practices. The energy born from the union of the soul (Atman) with the Supreme (Paramatman) is known as Yoga Agni. Yagya Agni is also a higher-level energy that helps awaken the dormant powers within. The fire of a Yagya assumes the form of Yagya Agni, fulfilling the purpose of both internal (Antar Yagya) and external (Bahir Yagya) sacrificial acts. The energy that influences consciousness is called Yagya Agni.</p> <p>Kundalini is referred to as Pranagni or Yoga Agni. What exists in the cosmos is mirrored within the individual body (Pinda). Kundalini is the energy that flows along the spine between the Muladhara and Sahasrara chakras. Kundalini Sadhana (spiritual practice) is the simple and accessible path through which one can energize and enlighten oneself with the universal life force. With the combined impact of fire (Yagya Agni) and life force (Prana), the dormant Kundalini awakens, piercing through to the Sahasrara, leading to liberation (Moksha).</p> <p>In Indian philosophy, Kundalini is not limited to the body but is expressed across five dimensions of the cosmos. It is described by five names: Pranavidyut (life electricity), Jivanishakti (life force), Yoga Agni (yogic fire), Antah Urja (inner energy), and Brahmajyoti (divine light). The third name, Yoga Agni, is intentionally awakened through tapascharya (austerities). The energy of Tripada Gayatri (three-footed Gayatri mantra) is expressed as Kalagni (fire of time), Pranagni (fire of life), and Yoga Agni, in conjunction with the Brahmic energy of Kundalini.</p> <p>This research presents a comparative framework to understand the higher-level energies of Yoga Agni and Yagya Agni in three dimensions — within the body (Pinda) and in the universe (Brahmanda). Yagya Agni and Yoga Agni point to the same supreme energy. Through yogic practices or sacrificial rituals, this unified energy of Yagya Agni–Yoga Agni is established in the context of universal energy beyond the individual self.</p>2025-06-19T06:18:37+00:00Copyright (c) 2025 Madhuhttps://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/138प्राचीन और आधुनिक भारत में विशाल यज्ञों द्वारा धार्मिक पर्यटन 2025-06-19T14:53:40+00:00Avnendu Parasharijyr@dsvv.ac.inMonika Pandeyijyr@dsvv.ac.inAshish Kumarijyr@dsvv.ac.in<p>प्राचीन एवं आधुनिक भारत में विशाल यज्ञ न केवल धार्मिक क्रियाओं के रूप में प्रतिष्ठित हैं, बल्कि वे बहुपहलु और समृद्धिकरण पर्यटन अनुभवों के लिए उत्कृष्टता का कारण भी हैं। सम्पूर्ण रामायण यज्ञ से अनुपूरित है तथा भगवान राम का जन्म पुत्रेष्टि यज्ञ के यज्ञीय वातावरण में होता है। महाभारत में यज्ञों के महत्व को दर्शाने वाले अनेक श्लोक हैं, जिनमें यह स्पष्ट किया गया है कि यज्ञ न केवल धार्मिक अनुष्ठान हैं, बल्कि आत्मिक और सामाजिक कल्याण के हेतु भी हैं। आधुनिक भारत में विशाल यज्ञ एक महत्वपूर्ण धार्मिक और सांस्कृतिक गतिविधि है जो समाज को एक साथ लाने और आध्यात्मिक सांस्कृतिक अनुभव को प्रोत्साहित करने का एक साधन है। अखिल विश्व गायत्री परिवार, विश्व हिंदू परिषद, आर्य समाज तथा अन्य संस्थाओं द्वारा आयोजित महायज्ञ, सांस्कृतिक समरसता और आध्यात्मिक चेतना का केंद्र बनते हैं। विशाल यज्ञों से धार्मिक पर्यटन को बल मिलता है, जो आर्थिक विकास, सांस्कृतिक आदान-प्रदान, राष्ट्रीय एकता, और आध्यात्मिक मूल्यों के सतत प्रचलन को सुनिश्चित करता है। यज्ञों के माध्यम से तीर्थयात्री विभिन्न सांस्कृतिक परंपराओं का आदान-प्रदान करते हैं और समाज में समरसता तथा समन्वय को बढ़ावा देते हैं। जब भारत आधुनिक युग की जटिलताओं का सामना करता है, तो इन यज्ञों की सार्थकता विभिन्न और आध्यात्मिक समाज का रूपांतरण करने में एक मूल स्तम्भ बनी रहती है। यह शोध लेख यज्ञों और धार्मिक पर्यटन पर उनके परिवर्तनात्मक प्रभाव के माध्यम से भारत के सांस्कृतिक और आध्यात्मिक विरासत की समग्रता को उजागर करता है। </p> <p data-start="69" data-end="543">In both ancient and modern India, grand Yagyas are not only revered as religious rituals but also serve as exemplary multi-faceted and enriching tourism experiences. The entire Ramayana is interwoven with Yagya, and Lord Rama is born in the sacred atmosphere of a Putreshti Yagya. The Mahabharata contains numerous verses highlighting the significance of Yagyas, clarifying that they are not just religious ceremonies but also instruments of spiritual and social well-being.</p> <p data-start="545" data-end="1061">In modern India, large-scale Yagyas represent significant religious and cultural events that serve to unite society and foster spiritual and cultural experiences. Mahayagyas organized by institutions like the All World Gayatri Pariwar, Vishwa Hindu Parishad, Arya Samaj, and others become focal points of cultural harmony and spiritual awareness. These grand Yagyas boost religious tourism, which in turn supports economic development, cultural exchange, national unity, and the ongoing practice of spiritual values.</p> <p data-start="1063" data-end="1363">Through Yagyas, pilgrims engage in the exchange of various cultural traditions and promote harmony and integration within society. As India navigates the complexities of the modern age, the relevance of these Yagyas remains a foundational pillar in shaping a diverse and spiritually enriched society.</p> <p data-start="1365" data-end="1526">This research article highlights the holistic nature of India's cultural and spiritual heritage through the transformative impact of Yagyas on religious tourism.</p>2025-06-19T05:46:58+00:00Copyright (c) 2025 Avnendu Parashar, Monika Pandey, Ashish Kumarhttps://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/137Mathematical and Scriptural Analysis of Yagya Mandap Construction: Dvar, Toran, Dhvaja, and Pataka2025-06-19T14:53:41+00:00Ekta Chandelijyr@dsvv.ac.in<p>According to Indian scriptures, the sacred process of Yagya is conducted within a Mandap, defined as a platform constructed with specific proportions. Among its eight components, Dvar, Toran, Dhvaja, and Pataka are associated with specific deities and serve as energy conduits for the fulfillment of the Yagya. The Toran, placed one hast away from the Dvar, varies by direction and tree species, each symbolizing a guardian deity. These are adorned with symbolic emblems like Shankh, Chakra, Gada, and Padma in Vishnu Yagya, or Trishul in Shiva Yagya, with mountain symbols enhancing their protective function. Dhvaja and Pataka are installed in precise locations, bearing deity-specific colors and emblems aligned with directions, as prescribed in texts like Kundpradeep and Smart-Kund Samiksha. The selection of sacred woods such as Palash, Pipal, Udumbar, and Bilva for constructing these elements reflects the spiritual and architectural precision embedded in Vedic ritual practice. While the spiritual role of deities and color energies is beyond the current scope, this structured account underscores the mathematical harmony and symbolic intent in the traditional design of the Yagya Mandap.</p>2025-06-19T05:12:02+00:00Copyright (c) https://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/134यज्ञ और शिक्षा: वैदिक परंपरा में समग्र विकास 2025-06-19T14:53:43+00:00Poonam SrivastavaPoonamjrf6@gmail.com<p>भारतीय संस्कृति की नींव वेदों में रखी गई है, और यज्ञ को इसका सबसे बड़ा उपहार माना जाता है। “यज्ञ” शब्द का अर्थ है—देवपूजन, दान और संगतिकरण। यज्ञ केवल धार्मिक नहीं, बल्कि सामाजिक और नैतिक उद्देश्य भी रखता है; यह त्याग, समर्पण और परमार्थ की भावना को जाग्रत करता है। जीवन के प्रत्येक महत्वपूर्ण संस्कार और अवसर पर यज्ञ का आयोजन, सामाजिक समरसता और सांस्कृतिक उत्तराधिकार का माध्यम रहा है। वैदिक शिक्षा प्रणाली में यज्ञ का केंद्रीय स्थान था; शिक्षा का आरंभ उपनयन संस्कार से होता था और गुरुकुल में दैनिक यज्ञ, स्वाध्याय और सेवा का अभ्यास कराया जाता था। यज्ञ की प्रेरणाएँ जैसे त्याग, सेवा, और परमार्थ, विद्यार्थियों के जीवन में नैतिकता, अनुशासन और समाज-सेवा की भावना विकसित करती थीं। यज्ञ का ज्ञान पक्ष सतत अध्ययन, स्वाध्याय और वैचारिक पवित्रता पर बल देता है, जबकि कर्म पक्ष सेवा और संगठन में योगदान देता है। आज की भौतिकवादी शिक्षा प्रणाली में जब नैतिक मूल्यों का अभाव दिखता है, तब यज्ञ जैसी परंपराएँ विद्यार्थियों में आत्मसंयम, कर्तव्यबोध और नेतृत्व विकसित करने में सहायक बन सकती हैं। आधुनिक शिक्षा में यज्ञ को समाहित करने में स्थान, संसाधन और दृष्टिकोण की चुनौतियाँ हैं, किन्तु छोटे स्वरूपों में इसके वैज्ञानिक और सामाजिक लाभों को विद्यालयों में लागू किया जा सकता है। यदि यज्ञ के सिद्धांतों को शिक्षा प्रणाली में यथायोग्य स्थान मिले, तो विद्यार्थियों में समग्र विकास और सामाजिक उत्तरदायित्व की भावना का सशक्त निर्माण संभव है।</p>2025-06-19T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Poonam Srivastavahttps://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/136Yagyopathy as a Traditional Therapeutic Modality: Patient Consultations at Dev Sanskriti Vishwavidyalaya2025-06-19T14:53:42+00:00Alka Mishraijyr@dsvv.ac.inLalima Bathamijyr@dsvv.ac.inSaurabh Mishraijyr@dsvv.ac.inVandana Shrivastavaijyr@dsvv.ac.in<p><br>Yagya Therapy (Yagyopathy) represents an ancient Indian practice that integrates spiritual, environmental, and physiological elements into a holistic therapeutic framework. This study describes the method and application of Yagyopathy for the management of various diseases, based on about one and a half decade of practice at the Department of Ayurveda and Holistic Health, Dev Sanskriti Vishwavidyalaya (DSVV), Haridwar. Yagyopathy utilizes herbal formulations (havan samagri) transformed into medicinal fumes through ritual fire offerings. These are inhaled during deep breathing and mantra chanting, enabling efficient pulmonary drug delivery while simultaneously offering psychological and spiritual benefits. Scriptural references, particularly from the Vedas, support the daily performance of Yagya for mental, environmental, and physical purification. At Department of Ayurveda and Holistic Health, Dev Sanskriti Vishwavidyalaya, patients are prescribed a home-based Yagya protocol that includes disease-specific herbal formulations, lifestyle modifications, and other Ayurvedic interventions. Observational insights and follow-up data, including clinical, pathological, and patient-reported outcomes, indicate therapeutic potential across a range of diseases—such as respiratory, metabolic, psychological, and autoimmune conditions. Case studies and large-scale usage data further demonstrate the growing application and acceptance of Yagyopathy both within India and internationally. With its emphasis on the synergy between body, mind, and environment, Yagya Therapy offers a promising complementary modality in contemporary integrative healthcare.</p>2025-06-19T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Alka Mishrahttps://ijyr.dsvv.ac.in/index.php/ijyr/article/view/140Editorial2025-06-19T14:50:07+00:00Editorijyr@dsvv.ac.in<p>Interdisciplinary Journal of Yagya Research, published by Dev Sanskriti University, Haridwar, continues to fulfill its foundational aim—to offer a scholarly platform for interdisciplinary studies on Yagya, integrating scientific inquiry with spiritual wisdom. Anchored in the transformative vision of Pandit Shri Ram Sharma Acharya, Dev Sanskriti Vishwavidyalaya stands committed to nurturing students as enlightened human beings equipped with both compassion and clarity. Through its academic and research endeavors in Dev Sanskriti (Vedic culture), the University seeks to harmonize ancient knowledge with modern relevance.</p> <p>The present volume reflects this commitment, featuring articles that approach Yagya from historical, cultural, educational, architectural, and therapeutic perspectives. The contributions in this issue deepen our understanding of Yagya as both a spiritual practice and a field of applied interdisciplinary knowledge.</p> <p>The first research article, authored by Madhu Rathore, offers a contemplative study on Yogagni and Yagyagni. Drawing from Vedic, Yogic, and Tantric sources, the paper presents a detailed philosophical and energetic comparison between the two forms of sacred fire. The author analyzes how both signify high-level inner energies—manifested through either Yagya rituals or intense Yogic practices—and explores their confluence in awakening higher consciousness.</p> <p>The second paper, by Avanendu Parashar et al. Pandey, Monika Pandey, and Ashish Kumar, investigates the role of grand Yagyas in promoting religious tourism in ancient and modern India. Highlighting examples from epic traditions and contemporary mass-scale rituals organized by cultural institutions, the study showcases how Yagyas continue to serve as pivotal events fostering spiritual tourism, cultural harmony, and economic upliftment.</p> <p>The third paper, by Ekta Chandel, explores the mathematical and scriptural framework of Yagya Mandap construction, focusing on components like Dvar, Toran, Dhvaja, and Pataka. Through analysis of classical texts and design proportions, the author illustrates how symbolic geometry, material selection, and deity alignment are central to the ritual architecture of Yagya, revealing a sophisticated blend of spirituality and structural precision.</p> <p>The fourth paper, presented by Poonam Srivastava, offers a perspective on the integration of Yagya in Vedic educational traditions. The article examines how daily rituals, values of self-discipline, and sacrificial spirit formed the core of ancient Gurukul systems. It argues for the renewed relevance of Yagya-based values in fostering ethical and holistic development among students in today’s education system.</p> <p>The final article, by Alka Mishra et al. presents a perspective on Yagyopathy as a traditional therapeutic modality. Based on extensive experience at Dev Sanskriti Vishwavidyalaya, the paper outlines Yagyopathy’s procedural methods, clinical application, and observed health benefits. It brings attention to Yagya’s potential as a complementary approach within integrative medicine, backed by observational data and spiritual rationale.</p> <p>We heartily congratulate and thank the reviewers and all the contributors. We hope this issue of the journal will inspire and generate interest among researchers, educators, policymakers, and professionals to understand the significance of Indigenous Knowledge in the present era. We also thank all the readers and seek your feedback to make the journal a more effective vehicle in the field of Indigenous knowledge. Enjoy reading and enrich yourself. Have a wonderful year ahead!</p>2025-06-19T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Editor