Abstract
भारतीय संस्कृति के प्राचीन ग्रंथ ऋग्वेद का आरंभ अग्नि की स्तुति के साथ ही हुआ है। इस उच्चस्तरीय ऊर्जा को वेदों में यज्ञ के तत्वदर्शन में यज्ञाग्नि के रूप में, तथा योग शास्त्रों में योगाग्नि के रूप में दर्शाया गया है। योगाग्नि एवं यज्ञाग्नि की परिभाषा एक समग्र चिंतन है, परंतु एक स्थान पर इनका वर्णन नहीं मिलता, जिससे यह विषय गंभीर अध्ययन एवं पर्यवेक्षण की माँग करता है। योगाग्नि उच्चस्तरीय ऊर्जा है, जो उच्चस्तरीय योग साधनाओं से प्राप्त की जा सकती है। आत्मा का परमात्मा से मिलन जिस ऊर्जा को जन्म देता है वह योगाग्नि है। यज्ञाग्नि एक उच्चस्तरीय ऊर्जा है, जो अन्तः के सुप्त सामर्थ्यों को जगाने में उपयुक्त होती है। यज्ञ की अग्नि यज्ञाग्नि का स्वरूप धारण करती है, जो अन्तर्यज्ञ एवं बहिर्यज्ञ दोनों का प्रयोजन सिद्ध करती है। जो चेतना को प्रभावित करे उसे यज्ञाग्नि कहते हैं। कुण्डलिनी को प्राणाग्नि या योगाग्नि कहा गया है। जो ब्रह्मांड में है, वही पिंड में भी है। मेरुदंड के आश्रय पर मूलाधार और सहस्रार के मध्य बहने वाली ऊर्जा ही कुण्डलिनी है। कुण्डलिनी साधना ही वह सुगम और सहज मार्ग है, जिसके माध्यम से समष्टिगत प्राण से स्वयं को ऊर्जावान, प्रकाशवान बनाया जा सकता है। अग्नि (यज्ञाग्नि) और प्राणवायु के आघात से प्रसुप्त कुण्डलिनी जाग्रत होती है, जिससे सहस्रार तक का वेधन संभव होता है और मोक्ष प्राप्त होता है। भारतीय विचारधारा में कुण्डलिनी को पिंड तक सीमित न कर ब्रह्मांड तक पाँच आयामों में व्यक्त किया गया है। उसकी व्याख्या पाँच नामों से की जाती है — प्राणविद्युत, जीवनीशक्ति, योगाग्नि, अन्तःऊर्जा, ब्रह्मज्योति। कुण्डलिनी का तीसरा नाम है योगाग्नि, जिसे तपश्चर्या के आधार पर प्रयत्नपूर्वक प्रकट किया जाता है। त्रिपदा गायत्री की ऊर्जा — कालाग्नि, प्राणाग्नि, योगाग्नि के रूप में — तथा कुण्डलिनी की ब्रह्म ऊर्जा के साथ अभिव्यक्ति प्रस्तुत शोध में प्रस्तुत है। योगाग्नि और यज्ञाग्नि की उच्चस्तरीय ऊर्जा को भी तीन आयामों में समझने हेतु पिण्ड-ब्रह्माण्ड की ऊर्जा के परिप्रेक्ष्य में तुलनात्मक सन्दर्भ दिया गया है। यज्ञाग्नि एवं योगाग्नि एक ही उच्चस्तरीय ऊर्जा को इंगित करते हैं। योग साधनाओं द्वारा अथवा यज्ञ अनुष्ठानों द्वारा यज्ञाग्नि–योगाग्नि की पिंड से परे ब्रह्माण्ड ऊर्जा के परिप्रेक्ष्य में प्रतिष्ठापना हो जाती है।
The ancient Indian scripture Rigveda begins with the praise of fire (Agni). This supreme form of energy is portrayed in the Vedas as Yagya Agni (sacrificial fire) and in Yogic texts as Yoga Agni (yogic fire). The definitions of Yoga Agni and Yagya Agni represent a comprehensive philosophical contemplation; however, their descriptions are not found in a single place, making this subject one that demands serious study and observation.
Yoga Agni is a higher form of energy that can be attained through advanced yogic practices. The energy born from the union of the soul (Atman) with the Supreme (Paramatman) is known as Yoga Agni. Yagya Agni is also a higher-level energy that helps awaken the dormant powers within. The fire of a Yagya assumes the form of Yagya Agni, fulfilling the purpose of both internal (Antar Yagya) and external (Bahir Yagya) sacrificial acts. The energy that influences consciousness is called Yagya Agni.
Kundalini is referred to as Pranagni or Yoga Agni. What exists in the cosmos is mirrored within the individual body (Pinda). Kundalini is the energy that flows along the spine between the Muladhara and Sahasrara chakras. Kundalini Sadhana (spiritual practice) is the simple and accessible path through which one can energize and enlighten oneself with the universal life force. With the combined impact of fire (Yagya Agni) and life force (Prana), the dormant Kundalini awakens, piercing through to the Sahasrara, leading to liberation (Moksha).
In Indian philosophy, Kundalini is not limited to the body but is expressed across five dimensions of the cosmos. It is described by five names: Pranavidyut (life electricity), Jivanishakti (life force), Yoga Agni (yogic fire), Antah Urja (inner energy), and Brahmajyoti (divine light). The third name, Yoga Agni, is intentionally awakened through tapascharya (austerities). The energy of Tripada Gayatri (three-footed Gayatri mantra) is expressed as Kalagni (fire of time), Pranagni (fire of life), and Yoga Agni, in conjunction with the Brahmic energy of Kundalini.
This research presents a comparative framework to understand the higher-level energies of Yoga Agni and Yagya Agni in three dimensions — within the body (Pinda) and in the universe (Brahmanda). Yagya Agni and Yoga Agni point to the same supreme energy. Through yogic practices or sacrificial rituals, this unified energy of Yagya Agni–Yoga Agni is established in the context of universal energy beyond the individual self.
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